top of page

Påskkonsekvenser

Uppdaterat: 3 maj 2019

Vad innebär påskens budskap att Gud uppväckte Jesus? En hel del, ja egentligen allt!

• Påskdagen bekräftar sanningshalten i de hårresande anspråk Jesus gjorde. Han var och är Messias, Guds son.

• Livsgemenskapen med Gud öppnades på grund av Jesus försoning. Uppståndelsen bekräftar att det är sant att Jesus verk är fullbordat. Vi får som urkyrkan jubla över att syndernas förlåtelse hade stigit upp ur graven.

• Gud har besegrat ondskan. Döden och den onde besegrades. Lidande kristna världen över i dag har sitt hopp i det faktum att trots att ond­skan härjar så har den avgörande drabbningen skett.

• I tron på Jesus uppståndelse finns medvetenheten om Guds närvaro här och nu med alla de möjligheter det innebär. Påskdagen understry­ker med all tydlighet att möjligheterna aldrig är uttömda.

• I det faktum att Gud uppväckte Jesus finns bekräftelsen och garantin inte bara för vår egen personliga uppståndelse utan för hela skapel­sens återupprättelse.



13 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Insändare i Kyrkpressen

Jesus född i Betlehem Lämpligt inför julen fick Kyrkpressens läsare av en respekterad historiker höra att julbudskapet av allt att döma saknar historisk förankring. Det är glädjande att en historiker

En liten dag med stor betydelse.

Förra söndagen så firades reformationsdagen. En dag som ofta går förbi men, men med stor betydelse. Jag vill så här i slutet av reformationsveckan skriva ner några konsekvenser av reformationen, flera

Firmajulfester

Senast veckoslut började de. Firmajulfesterna. Vem har lagt märke till det? Jo polisen. Det behövdes mera utryckningar för att reda ut oroligheter i hem och bråk i och utanför restauranger. När pande

bottom of page