top of page

Kvalitetsliv Andra söndagen efter trettondagen


Joh 2:1–11 Jesus uppenbarar sin gudomliga hĂ€rlighet

Jesus förvandlar vatten till vin vid bröllopet i Kana. Hur Àr det möjligt? Och varför?

Bibeln har tvĂ„ toner nĂ€r det gĂ€ller synen pĂ„ vin. Vinet ses för det första som en gĂ„va. Vin var uttryck för glĂ€dje och gemenskap och en allmĂ€n mĂ„ltidsdryck. Till exempel tömdes vinbĂ€garen fyra gĂ„nger under pĂ„skmĂ„ltiden. Ett Ă„terkommande uttryck för vĂ€lsignelsen i det utlovade landet Ă€r ”bröd, vin och olja”. (5 Mose 7:13) Att inte fĂ„ dricka vin sĂ„gs som en konsekvens av synden. (Mika 6:15) Vinet var helt enkelt en symbol för fred och vĂ€lsignelse och dess frĂ„nvaro en symbol för förföljelse och katastrof.

Å andra sidan skildrar Bibeln pĂ„ ett mĂ€rgfullt sĂ€tt

missbruket av vin och de skadliga konsekvenser det för med sig. Dubbelsidigheten kommer fram hos Paulus som Ă„ ena sida kan uppmana sin vĂ€n Timotheos, ”kyrkoherde” i Efesos, att dricka litet vin för sin sjuka mages skull och Ă„ andra sidan i samma brev uppmanar församlingsborna i samma stad att inte berusa sig med vin utan i stĂ€llet lĂ„ta sig fyllas av helig Ande. (Ef 5:18–19)

Men tillbaka till bröllopet i Kana. Jesus rÀddar ett brudpar frÄn en stor skandal under den veckolÄnga bröllopsfesten.


BerÀttelsen har flera djup. Vinet och bröllopet uttrycker i symbolens

form den messianska tidsÄlderns inbrytande. NÀr Jesus berÀttar om det himmelrike han introducerar och sjÀlv Àr, anvÀnder han ofta bilder av bröllop. Vattnet i berÀttelsen Àr en bild för tomhet och brist, det gamla livet. Vinet uttrycker det nya, Andens nÀrvaro och Guds rikes verklighet. Jesus sade sjÀlv att han har kommit för att ge liv, ett överflödande liv. (Joh 10:10). Strömmar av levande vatten ska flöda fram hos den som tror pÄ honom. (Joh 7:38) Andens liv.


Det Àr stor skillnad mellan att leva pÄ vatten och knÀckebröd jÀmfört med att fÄ gÄ till ett dukat bord. Undret i Kana inbjuder oss att mÀttas av Andens rika nÀrvaro i stÀllet för att lÄta oss drÀneras av meningslöshet och tomhet. Man kunde ocksÄ formulera det sÄ hÀr: Du behöver inte vÀnta pÄ glÀdjen. Sen ... nÀr det Àr fredag, eller lönedag, eller sportlov, dÄ ska vi göra det och det ... DÄ skall det bli roligt. Nej, vi fÄr leva i glÀdje i dag, i hem och i vardag.


Men lyft fram de tomma krukorna 


BekĂ€nn för honom dina behov. Undret i Kana visar att i Jesus hĂ€nder förvandlas vatten till vin, i bĂ„de överflöd och i kvalitet. NĂ€r man, som Jesus mor sade: ”Gör det han sĂ€ger Ă„t er ...”


I sin programförklaring (Luk 4:16–21) visade Jesus vad det nya innebar. LĂ„t oss be utifrĂ„n den:


Himmelske Fader

Ditt rike Àr hos oss i Jesus Kristus,

din son, vÄr smorde broder.

Utgjut ditt rikes resurser i honom

över oss genom din helige Ande

sÄ

att det glada budskapet nÄr dem,

som gett upp hoppet i sitt liv,

att frihet proklameras dÀr ondskan binder,

att blinda ögon öppnas till att se livet,

och att de, vars liv slagits sönder i spillror,

sÀnds ut i helande frihet.

I det namn, genom vilket du ocksÄ till oss

har behag denna dag.

I Jesus Kristi namn.


Utdrag ur Salo, Andaktsbok

13 visningar0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

InsÀndare i Kyrkpressen

Jesus född i Betlehem LÀmpligt inför julen fick Kyrkpressens lÀsare av en respekterad historiker höra att julbudskapet av allt att döma saknar historisk förankring. Det Àr glÀdjande att en historiker

En liten dag med stor betydelse.

Förra söndagen sÄ firades reformationsdagen. En dag som ofta gÄr förbi men, men med stor betydelse. Jag vill sÄ hÀr i slutet av reformationsveckan skriva ner nÄgra konsekvenser av reformationen, flera

Firmajulfester

Senast veckoslut började de. Firmajulfesterna. Vem har lagt mÀrke till det? Jo polisen. Det behövdes mera utryckningar för att reda ut oroligheter i hem och brÄk i och utanför restauranger. NÀr pande

bottom of page