top of page

Himmel och jord möts del II

I samband med jordfästningar möts man ofta av en kombination av ödestro och kristen tro. "Det var nog meningen att han/hon skulle dö? Det finns en mening med allt som sker. "Jag förstår tanken, den kan kännas om en tröst när livet känns svårt. Men i förlängningen blir det så destruktivt. Man får egentligen inte sörja, man borde egentligen tacka den som förorsakat i berusningstillstånd en dödsolycka, inga säkerhetsbälten behövs osv. Jag är så tacksam över att få vara kristen. Den kristna tron bejakar både verkligheten och ger hopp mitt i det svåra. På vilket sätt? 1. Jo, livet har en mening. Gud vill livet 2. Allt i livet har inte en mening. Bibeln förtäljer att livet har gått sönder syndafallet och det bekräftas varje dag i tillvaron. Det frigör sorgen. 3. Det kan bli en mening också i det svåra när vi räknar med Guds möjligheter och Jesus seger över ondskan. Han har själv stått vid en kär väns grav och gråtit i över dödens existens, men också besegrat den. 4. Vi ser fram emot Jesus ankomst och den dag när Guds vilja ska ske i allt. Till dess fortsätter vi att be: tillkomme ditt rike och låt din vilja ske!




7 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Insändare i Kyrkpressen

Jesus född i Betlehem Lämpligt inför julen fick Kyrkpressens läsare av en respekterad historiker höra att julbudskapet av allt att döma saknar historisk förankring. Det är glädjande att en historiker

En liten dag med stor betydelse.

Förra söndagen så firades reformationsdagen. En dag som ofta går förbi men, men med stor betydelse. Jag vill så här i slutet av reformationsveckan skriva ner några konsekvenser av reformationen, flera

Firmajulfester

Senast veckoslut började de. Firmajulfesterna. Vem har lagt märke till det? Jo polisen. Det behövdes mera utryckningar för att reda ut oroligheter i hem och bråk i och utanför restauranger. När pande

bottom of page