Luk 19:41–48 Kallelsetider
Vad är tillvarons första rop? Finns det ett rop som ständigt går genom
hela mänskligheten? Jag tror det. Guds rop.
När människan i sin olydnad hade vänt Gud, hans vilja och hans ord
ryggen började hon gömma sig, skämmas och spela rollspel. Rädsla kröp
in i tillvarons innersta. Människan blev rädd på tre plan: för sig själv, för
medmänniskan och Gud. Människan började kämpa med tre grundläggande
frågor i livet: Vem är Gud? Vem är jag? Vem är min nästa? Allt det
avslöjar 1 Mosebokens tredje och fjärde kapitel för oss.
Men så hörs Guds rop. Ett rop fyllt av kärlek och nöd. Ropet går
genom tillvaron, varje århundrade, varje generation, varje människa,
varje cell. ”Människa, var är du?” (1 Mose 3:9). Gud vet förstås var
vi är. Men han vill att vi ska komma fram. Han söker oss och gör det
möjligt för oss att finna honom. Och samtidigt öppnas svaren på de tre
grundfrågorna.
Gud söker
• en mänsklighet. Han gör det så intensivt att han blir en av oss.
Vid en alldeles speciell tid blev det en så kallad kairos-tid. Tiden
var inne. Jesus föddes.
• en nation. ”Land, land, hör Herrens ord”, ropade den gråtande
profeten Jeremia ut till ett land som inte ville höra. Ett land kan
ha speciella tider när Gud ropar.
• en församling. Alla sändebreven i Uppenbarelseboken har en sak
gemensam: ”Hör, hör, du som har öron att höra med.” Herren
söker sin församling och står utanför församlingsdörren och bultar.
Varje församling har sin speciella besökelsetid.
• en familj. ”Ni kan inte tjäna både Herren och andra gudar. Välj i
dag vem ni vill tjäna” ropade Josua ut till folket och tillade: ”Jag och mitt hus vill tjäna Herren.” (Jos 25:5 i 1917 års övers) Familj och släkt har sin besökelsetid.
• dig. Han vill se hela dig, han vill möta hela dig. Kom fram ur gömstället
oberoende av vilket namn det har, om det sedan är skam,
rädsla eller skuld.
Tillvarons första rop hörs också i dag. Kallelsen har två toner. Den ena:
”Hör, du som har öron att höra med.” Och den andra: ”I dag är frälsningen
dag”, i morgon kan det vara för sent. De två tonerna uttrycker
båda angelägenhet och allvar. Lukas berättar om hur Jesus skakar av
gråt när han ser staden Jerusalem framför sig och anar att den inte skulle
ge akt på sin besökelsetid. Knappt fyrtio år senare besannades Jesus oro.
Vid Jerusalems och templets förstörelse jämnades staden med marken.
Livet består av viktiga val och vägskäl. Ett vägval får konsekvenser.
”Välj i dag vem ni vill tjäna!” Att vara likgiltig inför Jesus är också ett
val. Hela den röda tråden i Bibeln är Guds rop, Guds sökande efter oss
människor och en mänsklighet som gått bort ifrån honom. Visst har du
vänt om? För omvändelse till Jesus är inte bara frånvändelse från det
som förstör livet utan också tillvändhet till livet, till medmänniskan, till
det som du var ämnad för.
Himmelske Far
Ingen kan komma till dig om du inte
i din kärlek kallar och drar.
Därför
besök oss, ge väckelse- och förnyelsetider
i vårt eget liv, församling, vårt land, ja hela vår värld.
Hjälp oss att akta på din kallelse och leva i den
så att Jesus får lön för sin kärleksfulla möda.
Om det ber vi genom honom, vår Frälsare och Herre.
Comments